Zöldség, gyógy - és fűszernövények. Edd, termeld. Bárhol és bármikor.

Gazt.evő

Gazt.evő

Kechup time!

2017. augusztus 31. - Gazt.evő

A blog írás szempontjából egy elég terméketlen év áll mögöttem. Ennek is megvoltak az okai, amik persze olyan kaliberű kifogások, mint amikor valaki pl. a túl szeles időre hivatkozva magyarázza, hogy miért nem sportol. De ennek vége. Legalábbis terveim szerint. 
A blog nem csak itt lesz elérhető, hanem a weboldalamon is. Keressétek a gaztevo.hu-t, és ott is olvashattok, ha az szimpatikusabb. Ezt követően pedig nem gyűjtök össze sok sok infót egy hatalmas témára vonatkozóan, egyszerűen csak leírom, hogy mit csináltam a biokertemben az adott héten vagy időszakban. 

Jelenleg sok munka nincs, de ó jajj nekem, mit beszélek, azért mégiscsak van. Más kérdés, hogy kifejezetten az én kertemben van-e? Augusztus már a nagy nagy befőzések időszaka. Gyümölcsök, zöldségek mind mennek télre az üvegbe vagy a fagyasztóba. Nálam idén kicsit háttérbe szorult ez a munka, mert sok egyéb más feladat van a kertben. Többek között egy mindent átfogó felújítás, de erről majd egy másik írásban...

img_7621_2.JPG

Én idén egy dolgot tettem el télre, az a kechup. A paradicsomok mennyisége indokolta, na meg vannak körülöttem kedves szomszédok, akiknek még több termett, és jó szívvel adják. Én meg sosem tudok nemet mondani. Mivel 2 fiam van, akik már a "tunkoljunk mindent kechapba" generációhoz tartoznak, így kézenfekvő volt, hogy így születnek újjá a piros kis zöldségek-nagy örömükre. 

Most  megosztom veletek a receptet, ami már egy általam átszerkesztett verzió. Négy adagon vagyok túl, de az íze mindig más. Valószínű a paradicsom a hunyó, ugyanis mindig más az érettségi állapota, így az íze is. Vagy az, hogy az egy éves fiam épp a bors adagolása közben hasalt el a játékok között és elvesztettem a fonalat a számolásban. Mindegy is, mert finom lett mind a négy adag. Az utolsót csilivel készítettem. Na az ütős. Imádom. Tehát lássuk a receptet:

Körülbelül 3-3,5 kg paradicsomot, 10 fej hagymát, 2 FEJ fokhagymát, 6 db zöldpaprikát, nagyobb darabokra vágok és beleteszem egy gigantikusan nagy lábosba. Még szerencse hogy kaptam egy ilyet halászlevet főzni, így nem jártam pórul. Majd öntök bele kb 1,5 dl ecetet (20%), 2 evőkanál sót, 3-4 kiskanál szegfűszeget (lehet egész is) és 4 kiskanál őrölt borsot. És itt jön a kényes téma: a cukor. Itt nagyon eltérőek az ízlések a tapasztalataim szerint. Én kb. ehhez a mennyiséghez egy csésze cukrot (édesítőt) tettem, de van, akinek ez dupla mennyiséggel ízlik. Ezt azért kostolgassátok főzés közben. Elsőre az ecet és a szegfűszeg túl hangsúlyosnak tűnhet, de mire eléri végső formáját, addigra ezek az ijedelmek megszűnnek bennetek. 

img_7974_2.JPG

Na, ha mindez megvan, akkor rotyogtatom körülbelül egy órát. Keverd meg néha, mert az enyém kapásból lekozmált az elején, és az edény alja már örökre foltos lesz. Ha minden nagyjából megpuhult elő a turmixgéppel. Itt jön a maszatolás. Egyikból a másikba, majd vissza a helyére...minden tiszta paradicsom lesz. Legalábbis nálam az volt, bár ez valószínű azt jelzi, hogy technikát kellene váltanom. A turmixból egy szűrőn átengedem, de nagyon nem paszírozom. Ami a szűrőben marad, azt kiöntöm (persze jól kinyomkodom azért). itt viszont rájöttem arra, hogy ha a szűrőt finoman az edényhez csapkodom (fenről le), akkor nem kell semmivel sem kevegetni, meg paszírozni, átfolyik rajta. Erre azért van szükség, mert így lesz finom krémes az állaga, ami egyenlő azzal, hogy a gyerek csak így hajlandó megenni. Mert ha egy kis darab VALAMI is van a kajában, akkor arra már úgy néz, mint egy főtt kelbimbóra. Innen újra csak a rotyogtatás és kevergetés van hátra. Ez egyszerű, de annál unalmasabb feladat, hiszen, akár 3 órát is kell vele táncolni a tűzhelyen, mire megfelelő sűrűségű nem lesz, és ezt muszáj. Mi sem kiábrándítóbb egy folyós kechupnál, főleg azok után, hogy ennyit melóztunk vele. Igazam van? Az üvegekbe helyezés a szokásos: fertőtlenítés, forrón beletöltés, fejtetőre állítás, majd száraz dunszt-ban hagyjuk kihűlni. 

img_7271_2.JPG

A csilis verzió a mennyek kapuja....ha szereted amikor a kapszaicin enyhén vagy épp brutálisan ostorozza a nyelved, a szád, a torkod...azt hiszem tovább nem megyek, mert megbüntet az ANTSZ ;) - szóval ha te ilyen vagy, akkor a 6 db paprika mellé nyugodtan dobj bele csilit. Nem tudom a hazai erőspaprika felhozatal ízben mit ad hozzá, de amit én próbáltam az bejött. Ez pedig a habanero (mindegy melyik) jalapeno (itt is mindegy) valamint a moruga scorpio, de ez nem lett idén nálam olyan erős. Ezekből tettem 2-2 darabot bele. Tehát összesen 6-ot. 

img_7222_1_2.JPG

Próbáljátok ki, de közben ne feledjétek, lassan itt az ideje az őszi salik ültetésének. Következő héten összegyűjtöm, hogy én miket szórok még el a kertben, annak reményében hogy épségben és egészsében ki is kelnek. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gazt-evo.blog.hu/api/trackback/id/tr5812793736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása